تمیز کردن و ضد عفونی کردن لوازم حیوانات خانگی و راهنمای مرحله به مرحله

تمیز کردن و ضد عفونی کردن لوازم حیوانات خانگی

  • 28 آذر 1401
  • 0 نظر
  • admin

ما حیوانات خانگی خود را دوست داریم. بسیاری از ما سگ‌ها و گربه‌های خانگی داریم، در حالی که برخی از ما خزندگان، پرندگان، خرگوش‌ها یا سایر حیوانات همراه داریم.

حیوانات خانگی مانند مردم به طور طبیعی حامل باکتری ها و سایر میکروب ها هستند

مهم است بدانید که حیوانات خانگی گاهی اوقات می توانند حامل میکروب باشند، حتی اگر تمیز و سالم به نظر برسند. حیوانات خانگی مانند مردم به طور طبیعی باکتری ها و سایر موجودات زنده کوچک را در روده یا سایر قسمت های بدن خود حمل می کنند. بیشتر باکتری ها باعث بیماری نمی شوند و برخی در واقع مفید هستند. اما برخی از باکتری ها می توانند برای حیوانات خانگی یا افراد مضر باشند.

غذا و نوشیدنی حیوانات خانگی گاهی اوقات ممکن است به میکروب نیز آلوده شود. این میکروب ها می توانند به راحتی به وسایل حیوان خانگی شما مانند کاسه، اسباب بازی یا جعبه منتقل شوند و حیوانات خانگی یا خانواده شما را بیمار کنند.

خبر خوب این است که می توانید با تمیز کردن و ضد عفونی کردن مرتب وسایل حیوان خانگی به حفظ سلامت همه افراد کمک کنید.

تفاوت بین تمیز کردن و ضد عفونی کردن

تمیز کردن به صورت فیزیکی آلودگی و میکروب‌ها را از سطوح با استفاده از صابون یا مواد شوینده پاک می‌کند، در حالی که ضدعفونی کردن میکروب‌های سطوح را با استفاده از مواد شیمیایی از بین می‌برد.

تمیز کردن معمولا برای اکثر اقلام حیوان خانگی به اندازه کافی خوب است، در حالی که ضد عفونی کردن یک مرحله اضافی است که می توانید در برخی شرایط انجام دهید.

وسایل حیوان خانگی را به اندازه وسایل خود تمیز و ضدعفونی کنید

یک راه آسان برای به خاطر سپردن دفعات تمیز کردن و ضد عفونی کردن وسایل حیوان خانگی این است که این کار را به اندازه وسایل خود انجام دهید. برای وسایلی که تمیز نمی‌شوند، مانند اسباب‌بازی‌های غیرقابل‌پر کردن، وقتی کثیف به نظر می‌رسند آنها را دور بیندازید.

نمونه ای از برنامه نظافت:

در صورت نیاز می‌توانید بیشتر اوقات تمیز کنید، به‌خصوص اگر اقلام حیوان خانگی کثیف به نظر می‌رسد یا بوی بدی می‌دهد.

پیشنهاد:
چگونه در اطراف حیوانات خانگی سالم زندگی کنیم

زمان ضد عفونی کردن:

  • وسایل حیوان خانگی که مدفوع یا ادرار را لمس می‌کنند (مانند ظرف خاک گربه‌تان): همان‌قدر که توالت یا حمام خود را ضدعفونی می‌کنید، ضدعفونی کنید.
  • اگر حیوان خانگی شما یا هرکسی در خانواده شما به احتمال بسیار زیاد در اثر میکروب ها بیمار می شود (مانند افراد یا حیوانات خانگی با سیستم ایمنی ضعیف، کودکان زیر 5 سال و حیوانات خانگی جوان، بزرگسالان 65 سال به بالا و حیوانات خانگی بزرگسال، و افراد باردار و حیوانات خانگی باردار): وسایل حیوان خانگی را بیشتر تمیز و ضدعفونی کنید.
  • اگر حیوان خانگی شما بیمار است: هنگامی که وسایل او را تمیز می کنید ضدعفونی کنید. همچنین بهتر است در زمانی که بیمار هستند، وسایل آنها را بیشتر تمیز و ضدعفونی کنید.
  • اگر از جوندگان یا خزندگان یا دوزیستان دارید (این حیوانات خانگی بیشتر از سایر حیوانات خانگی حامل میکروب هایی هستند که می توانند باعث بیمار شدن افراد شوند): هر ماه اقلام را ضدعفونی کنید، یا اگر اقلام کثیف به نظر می رسند بیشتر اوقات.

نحوه تمیز کردن و ضد عفونی کردن وسایل حیوانات خانگی

لوازم با دستورالعمل تمیز کردن

بیشتر اقلام حیوان خانگی دستورالعمل تمیز کردن روی بسته بندی یا برچسب ها دارند. دستورالعمل های تمیز کردن را دنبال کنید.

لوازم بدون دستورالعمل تمیز کردن

برای وسایل حیوان خانگی بدون دستورالعمل تمیز کردن، می توانید از این روش ها استفاده کنید:

o با آب صابون تمیز کنید.

o با استفاده از سفید کننده یا استفاده از دستمال مرطوب ضد عفونی کننده یا اسپری ضد عفونی کنید.

o برای کاسه ها یا اسباب بازی های قابل شستشو در ماشین ظرفشویی، می توانید با ماشین ظرفشویی تمیز و ضدعفونی کنید.

  • اقلام نرم، مانند پتو، تخت، لباس، اسباب بازی های مخمل خواب دار، و اسباب بازی های طناب:

o با ماشین لباسشویی و خشک کن تمیز و ضدعفونی کنید.

استفاده از آب صابون

  1. وسایل را با صابون یا مواد شوینده و آب گرم بشویید.
  2. با اسفنج یا برس اسکراب کنید.
  3. با آب بشویید تا هرگونه کثیفی و آب صابون باقی مانده پاک شود.
  4. با هوا خشک کنید یا با یک حوله تمیز پاک کنید.

Cleaning and disinfecting pets

با استفاده از ماشین ظرفشویی

  1. وسایل قابل شستشو در ماشین ظرفشویی را در ماشین ظرفشویی قرار دهید. اشکالی ندارد که وسایل حیوان خانگی را همراه با ظروف خود در ماشین ظرفشویی قرار دهید.
  2. مواد شوینده ماشین ظرفشویی را اضافه کنید.
  3. از هر تنظیم شستشو استفاده کنید. برای ضدعفونی کردن، از درجه حرارت بالا یا تنظیمات ضد عفونی کننده استفاده کنید.
  4. با استفاده از هر حالت خشک یا هوا خشک کنید. برای ضد عفونی کردن، از تنظیم حرارت خشک استفاده کنید.

با استفاده از ماشین لباسشویی

  1. وسایل را در ماشین لباسشویی قرار دهید. اشکالی ندارد که وسایل حیوان خانگی را همراه با لباس خود در ماشین لباسشویی قرار دهید.
  2. مواد شوینده را اضافه کنید. اگر حیوان خانگی شما پوست حساسی دارد، شوینده‌های بدون رنگ و بدون عطر می‌توانند انتخاب بهتری باشند.
  3. از سیکل مناسب و دمای آب بر اساس نوع پارچه استفاده کنید.
  4. در هوا خشک کنید یا از خشک کن استفاده کنید. برای ضدعفونی کردن، از خشک کن با بالاترین درجه حرارت به مدت 30 دقیقه استفاده کنید.

استفاده از محلول سفید کننده

  1. ابتدا با آب صابون تمیز کرده و بشویید تا کثیفی از بین برود.

o چرا؟ تمیز کردن با استفاده از آب صابون به طور فیزیکی اکثر میکروب ها و کثیفی ها را از سطوح پاک می کند، به طوری که ماده ضد عفونی کننده می تواند به میکروب های باقی مانده روی سطوح برسد و آن ها را از بین ببرد.

  1. با آب بشویید تا هرگونه کثیفی و آب صابون باقی مانده از بین برود.
  2. با مخلوط کردن 2 اونس (1/4 فنجان) سفید کننده و 1 گالن آب، محلول سفید کننده خانگی رقیق شده را آماده کنید.
  3. مورد را با خیساندن آن در محلول سفید کننده حداقل به مدت 10 دقیقه ضد عفونی کنید. اگر اندازه آن برای خیساندن خیلی بزرگ است، آن را با محلول سفید کننده پاک کنید و بگذارید محلول حداقل 10 دقیقه رویش بماند.

o چرا؟ این به محلول سفید کننده زمان کافی برای از بین بردن میکروب های روی وسایل را می دهد.

  1. با آب بشویید تا محلول سفید کننده باقیمانده از بین برود.

o چرا؟ اگر این کار را نکنید، حیوان خانگی شما ممکن است محلول سفید کننده روی لوازم را لیس بزند یا محلول سفید کننده ممکن است روی پوستش برود. این می تواند باعث تحریک و آسیب به حیوان خانگی شما شود.

  1. قبل از اینکه به حیوان خانگی خود اجازه دهید از آن استفاده کند، اجازه دهید آن مورد کاملاً خشک شود (در هوا خشک شود یا با یک حوله تمیز خشک شود).

استفاده از دستمال های ضد عفونی کننده یا اسپری

  1. از دستمال مرطوب یا اسپری ضد عفونی کننده استاندارد استفاده کنید.
  2. دستورالعمل ها را دقیقاً همانطور که روی برچسب نوشته شده است دنبال کنید.
  3. مطمئن شوید که محلول ضدعفونی کننده را برای مدت زمان ذکر شده روی برچسب بماند بگذارید.

o چرا؟ این به ماده ضدعفونی کننده زمان کافی برای از بین بردن میکروب های روی لوازم را می دهد.

  1. قبل از اینکه به حیوانات خانگی خود اجازه دهید از آن استفاده کنند، بگذارید کاملا خشک شود.

o چرا؟ بیشتر ضدعفونی‌کننده‌ها وقتی مرطوب هستند سمی هستند، اما وقتی خشک می‌شوند بی‌خطر هستند.

  1. برای ایمن تر بودن، می توانید قبل از اینکه به حیوان خانگی خود اجازه دهید از آن استفاده کند، آن را با یک حوله تمیز خشک کنید یا ضدعفونی کننده را با آب بشویید.

سرکه چطور؟

برخی از وب سایت ها ممکن است سرکه را به عنوان روشی ایمن برای تمیز کردن یا ضد عفونی کردن اقلام توصیه کنند.

با این حال، در حال حاضر تحقیقات کافی وجود ندارد که نشان دهد سرکه چقدر آلودگی را از بین می برد (پاک می کند) یا میکروب ها را می کشد (ضدعفونی می کند). وقتی سرکه برای مدت زمان کافی روی سطح قرار بگیرد می تواند برخی از میکروب ها را از بین ببرد، اما همه میکروب ها را از بین نمی برد.

به همین دلیل است که محققین استفاده از صابون یا مواد شوینده را برای از بین بردن کثیفی و مواد ضدعفونی کننده برای از بین بردن میکروب ها توصیه می کند. اگر نکات ایمنی زیر را رعایت کنید، استفاده از ضد عفونی کننده ها در اطراف حیوانات خانگی شما بی خطر است. دامپزشک از مواد ضدعفونی کننده برای جلوگیری از گسترش بیماری ها در کلینیک های حیوانات یا بیمارستان ها نیز استفاده می کند.

نکاتی برای تمیز کردن و ضدعفونی ایمن

همیشه دستورالعمل های روی برچسب ضدعفونی کننده را بخوانید و دنبال کنید

پیروی از دستورالعمل ها به طور دقیق تضمین می کند که میکروب ها را از بین ببرید و در اطراف مواد ضد عفونی کننده ایمن بمانید.

  • میکروب ها را بکشید: دستورالعمل های استفاده را دنبال کنید. برخی از ضدعفونی‌کننده‌ها، مانند سفیدکننده، برای از بین بردن کثیفی با استفاده از آب صابون، نیاز به یک مرحله قبل از تمیز کردن دارند. این به ماده ضدعفونی کننده اجازه می دهد تا میکروب های موجود در سطح مورد را از بین ببرد. برخی از اسپری‌های ضدعفونی‌کننده فقط در صورتی نیاز به مرحله قبل از تمیز کردن دارند که روی آن کثیفی وجود داشته باشد.
  • در استفاده از مواد ضد عفونی کننده ایمن بمانید: دستورالعمل های حمل ایمن روی برچسب را دنبال کنید. سفید کننده را با پاک کننده های دیگر مانند آمونیاک مخلوط نکنید. این می تواند گازهای خطرناک و سمی تولید کند.
پیشنهاد:
راه هایی برای ایمن نگه داشتن افراد و حیوانات خانگی در طول سفر

حیوانات خانگی خود را در اطراف مواد ضد عفونی کننده ایمن نگه دارید

  • حیوانات خانگی را از محلی که در آن تمیز و ضدعفونی می کنید دور نگه دارید. اجازه ندهید آنها را لیس بزنند، لمس کنند یا به مواد ضدعفونی کننده نزدیک شوند.

o اگر پرندگان خانگی دارید، در فضای باز یا در اتاقی جداگانه ضدعفونی کنید. پرندگان خانگی سیستم تنفسی بسیار حساسی دارند و بخارات ضدعفونی کننده می تواند به آنها آسیب برساند.

  • از مواد ضدعفونی کننده دقیقاً همانطور که روی برچسب نوشته شده است استفاده کنید. بسیاری از مواد ضدعفونی کننده زمانی که خیس می شوند سمی هستند اما پس از خشک شدن بی خطر هستند.
  • مواد ضدعفونی کننده را دور از دسترس حیوانات خانگی نگهداری کنید.
  • اگر گربه دارید، از ضدعفونی‌کننده‌های حاوی «فنول» در فهرست مواد استفاده نکنید (کلمه «فنول» ممکن است بخشی از یک کلمه طولانی‌تر باشد، مانند «۲-فنیل فنل»). فنل ها برای گربه ها بسیار سمی هستند.

مکانی مناسب برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن وسایل حیوان خانگی با دست پیدا کنید

برای کاسه ها و اسباب بازی های سگ و گربه که با دست می شویید، می توانید آنها را در سینک آشپزخانه بشویید.

برای سایر اقلام حیوان خانگی:

  • از وان شستشو و اسفنج یا اسکراب استفاده کنید که فقط برای حیوان خانگی شما استفاده می شود.
  • می توانید از سینک لباسشویی یا وان حمام نیز استفاده کنید، اما مطمئن شوید که وسایل افراد را قبل از تمیز کردن وسایل حیوان خانگی از سینک و وان خارج کنید. سپس بلافاصله پس از آن سینک یا وان را کاملا تمیز و ضد عفونی کنید.
  • استفاده از سینک آشپزخانه ممکن است میکروب ها را به غذای شما منتقل کند. اگر سینک آشپزخانه تنها جایی است که می توانید وسایل حیوان خانگی را تمیز کنید، بلافاصله سینک و اطراف سینک را کاملا تمیز و ضد عفونی کنید.

هنگام دست زدن به جعبه های خاک گربه دقت بیشتری داشته باشید

مدفوع گربه گاهی اوقات می تواند حاوی انگل (نوعی میکروب) به نام توکسوپلاسما گوندی باشد که می تواند باعث بیماری به نام توکسوپلاسموز شود. انگل زمانی که آن را می بلعید می تواند وارد بدن شما شود. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که پس از دست زدن به مدفوع گربه یا وسایل آلوده به مدفوع گربه، با دست های شسته نشده دهان خود را لمس کنید.

برای اکثر مردم و گربه ها، انگل باعث بیماری نمی شود. با این حال، می تواند باعث بیماری شدید در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف شود و افراد باردار آلوده به انگل می توانند عفونت را به فرزند متولد نشده خود منتقل کنند که می تواند منجر به نقص مادرزادی شود.

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، یا اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید:

  • بهتر است به شخص دیگری در خانواده اجازه دهید بستر گربه را عوض کند یا جعبه بستر را تمیز کند.
  • اگر هیچ کس دیگری نمی تواند آن را انجام دهد،

o مدفوع گربه خود را روزانه جمع کنید (انگل تا 1 الی 5 روز پس از دفع نمی تواند به شما سرایت کند).

o هنگام دست زدن به جعبه خاک گربه دستکش یکبار مصرف بپوشید و قبل از شستن دست ها دستکش را دور بیندازید.

o بلافاصله پس از دست زدن به جعبه بستر گربه، دست های خود را با آب و صابون بشویید.

لیست محصولات منتخب

درحال دریافت محصولات منتخب...

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

نگهداری گربه ها به عنوان حیوان خانگی

✎تحقیقات نشان داده است که گربه ها می توانند حمایت عاطفی و خلق و خوی شما را بهبود بخشند و […]

قیمت غذای حیوانات خانگی در حال افزایش است. سرپرست حیوان خانگی چه کاری انجام دهد؟

✍ شکی در این نیست: قیمت غذای حیوانات خانگی در حال افزایش ⬆ است. به عنوان سرپرست حیوانات خانگی، ما […]

گربه سانان سالم: شناخت مشکلات رایج سلامت گربه

گربه ها به طور کلی موجودات سالمی هستند.☻ اما آنها بهترین نیستند که به ما اطلاع دهند که آیا درد […]

نگهداری از سگ ها به عنوان حیوان خانگی

سگ ها می توانند اثرات مثبت زیادی بر زندگی صاحبان خود داشته باشند.❤ آنها بر رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی […]

نگهداری پرندگان به عنوان حیوانات خانگی

حیوانات خانگی پردار مانند طوطی ها می توانند مکمل های جذابی برای خانواده باشند. صاحبان پرندگان باید بدانند که اگرچه […]

شما یک دوست دارید: حیوانات خانگی برای رفع افسردگی و اضطراب

یکی از لذت بخش ترین بخش های دامپزشکی زمانی است که من پیوندهای نزدیکی را که مردم با حیوانات همراه […]

چگونه در اطراف حیوانات خانگی سالم زندگی کنیم

خطرات و مزایای حیوانات خانگی را درک کنید ✍ داشتن حیوان خانگی مزایای زیادی برای سلامتی دارد. آنها می توانند […]

حیوانات خانگی و مقاومت ضد میکروبی

✎ آنتی‌بیوتیک‌ها جان انسان‌ها را نجات می‌دهند، اما هر زمان که استفاده شوند، می‌توانند منجر به مقاومت ضد میکروبی شوند. […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه